Dansen ger barn och unga möjlighet att vara skapande och bidrar till en ökad motståndskraft

– möt Institutet Dans i skolans nya styrelseledamöter Peter Fredriksson och Eva Bojner Horwitz 

Sedan i maj är Peter Fredriksson och Eva Bojner Horwitz nya ledamöter i styrelsen för Stiftelsen Institutet Dans i skolan. Peter Fredriksson är f.d. generaldirektör för Skolverket och Eva Bojner Horwitz är professor i musik och hälsa vid Kungl. Musikhögskolan.

– Jag är lite bekymrad över att skolan blivit så teoretiserad med starkt fokus på kognitiva förmågor. Jag tror att elever också behöver få vara kreativa och skapande. I förskolan med sitt fokus på lek har dansen en given plats. Men det borde den ha också i skolan. Dansen ger också möjlighet för barn och elever att vara fysiskt aktiva, vilket är bra i en tid av mycket stillasittande. Dessutom finns i dansen en kollektiv dimension, vilket behövs nu när skolan så mycket har blivit ett individuellt projekt.  Man kan dansa ensam, men ofta dansar man tillsammans. Att dela erfarenheter med andra, att göra med andra och att utvecklas med andra, det tror jag på, säger Peter Fredriksson som också har varit lärare, rektor och skolchef under många år.

– När vi läser av behoven som finns i våra skol- och samhällssystem så handlar dessa om att förändra både på system- och kroppslig nivå. Att hantera denna omställning kräver kroppslig närvaro och avläsning av tidiga varningssignaler på ohälsa och stress. Dansen omfamnar denna komplexitet och kan tillsammans med musiken bidra till en ökad resiliens, motståndskraft, på individ-, grupp- och samhällsnivå, säger Eva Bojner Horwitz.

Peter Fredriksson är f.d. generaldirektör för Skolverket och har också varit lärare, rektor och skolchef under många år.

Eva Bojner Horwitz är professor i musik och hälsa vid Kungl. Musikhögskolan och docent och doktor i socialmedicin, kulturhälsoforskare, specialiserad inom psykosomatisk medicin och skapande konst. Hon är medgrundare av Centrum för social hållbarhet (CSS) vid Karolinska Institutet och ordförande i Kungl. Musikhögskolans hållbarhetsråd. Eva Bojner Horwitz är sedan tidigare även ordförande i Institutets Dans i skolans vetenskapliga råd.

Om styrelsen

Styrelsen för Stiftelsen Dans i skolan består av ledamöter med skilda kompetenser från olika områden som anknyter till stiftelsens ändamål, vilket kan vara inom utbildningsväsendet, danskonsten, kultur och media-området, kommuner och näringsliv.

Sedan tidigare finns ledamöterna Kata Nilsson, kommunalråd i Piteå kommun som är en av stiftarna till Stiftelsen Institutet Dans i skolan, Gustaf Sixten Inga, förskolelärare och rektor, och Cecilia Björklund Dahlgren, professor i danspedagogik vid Luleå tekniska universitet, initiativtagare till utvecklingsarbetet Dans i skolan samt stiftare av och verksamhetschef för Stiftelsen Institutet Dans i skolan, i styrelsen.

Mer information