Film: Dans i skolan för alla!
"Nu ökar intresset för dans i skolan och vi har redan 100 kommuner i landet som tar in dansen under ledning av danslärare. Men nu måste vi också få med oss förskollärare och lärare. Vi lyfter fram goda exempel och skapar mötesplatser med sommarakademier och biennaler", säger Cecilia Björklund Dahlgren, professor i danspedagogik och verksamhetschef för Stiftelsen Institutet Dans i skolan.
"I den dansande rörelsen ökar du nyanseringen av din känslomässiga repertoar, både rörelsemässigt, men du speglar det även direkt känslomässigt. Du får en starkare tillgång till din känslomässiga nyansering, som gör det lättare att läsa av andra människors känslor", säger Eva Bojner Horwitz, professor i musik och hälsa vid Kungl. Musikhögskolan, ledamot i styrelsen för Institutet Dans i skolan och ordförande i Institutets vetenskapliga råd.
I den här filmen presenteras Dans i skolan och Dans i förskolan. Dans är sinnlighet, inspiration, fördjupad inlevelse, möten, lycka, dynamik, kreativitet, poesi, identitet, empati, glädje. Dans i skolan för alla!
"I den dansande rörelsen ökar du nyanseringen av din känslomässiga repertoar, både rörelsemässigt, men du speglar det även direkt känslomässigt. Du får en starkare tillgång till din känslomässiga nyansering, som gör det lättare att läsa av andra människors känslor", säger Eva Bojner Horwitz, professor i musik och hälsa vid Kungl. Musikhögskolan, ledamot i styrelsen för Institutet Dans i skolan och ordförande i Institutets vetenskapliga råd.
I den här filmen presenteras Dans i skolan och Dans i förskolan. Dans är sinnlighet, inspiration, fördjupad inlevelse, möten, lycka, dynamik, kreativitet, poesi, identitet, empati, glädje. Dans i skolan för alla!