Nationell Dans i skolan-biennal och nordisk forskningskonferens arrangeras i Skellefteå och Piteå 7-
Pressmeddelande från Institutet Dans i skolan, 3 maj 2018
Norrbotten och Västerbotten visar vägen för utveckling av danskonsten i skolan.
Institutet Dans i skolan, Luleå tekniska universitet, Skellefteå och Piteå arrangerar den sjätte Dans i skolan-biennalen ”Mer dans i skolan!” och en nordisk forskningskonferens 7-9 maj. En nationell mötesplats för lärare, rektorer, politiker, danskonstnärer, forskare och näringsliv. Dansens självklara plats på skolschemat lyfts fram, ett unikt tillfälle att ta del av det omfattande arbete som bedrivs i Sverige inom området barn, unga, dans och skola.
Mer dans i skolan!
Intresset för dans i skolan ökar och när regeringen säger ”Mer rörelse i skolan” säger vi ”Mer dans i skolan!”. Insikten om elevernas behov av fysisk aktivitet dagligen stärks och medvetenheten om att traditionellt idrottande inte räcker öppnar dörrarna för dans i skolan. Ledord för Biennalen är: Kroppskoll, Fantasi, Språk–uttryck, Delaktighet, Empati och Lärande.
Biennalen invigs av kommunalrådet Lorents Burman från Skellefteå kommun och Institutet Dans i skolans ordförande Björn Sprängare tillsammans med dansande skolelever och professionella danskonstnärer.
På programmet står workshops, seminarier, samtal, dansföreställningar och en konferens där forskning inom området dans i skolan lyfts. Program och information om medverkande finns här.
Möten i dans
Bredd och elit möts på Biennaldagarna som samlar över 400 deltagare, varav 200 barn och unga.
FN:s konvention om barns rättigheter slår fast barns rätt till yttrandefrihet och delaktighet i konst- och kulturliv och genomsyrar biennalens program. Med 2018 års Dans i skolan-biennal vidareutvecklas arbetet med Dans och integration i skola och högskola. Möten i dans skapas mellan elever från sameskolorna i Kiruna, Gällivare och Tärnaby samt barn och ungdomar från majoritetssamhället och nyanlända elever från Skellefteå, Piteå och Stockholm.
Allt börjar med kroppen och efter #MeToo-uppropen hör många skolor av sig för att få hjälp att arbeta med värdegrund och samtyckeskultur med utgångspunkt i dansen. Under biennalen kommer workshops och seminarier visa exempel på detta.
Den dolda kunskap som finns inom dans och lärande lyfts fram. Biennalen är ett möte mellan den breda basverksamheten med dans i skolorna, lärarutbildningarna och dansen som scenkonst. Internationella och nationella danskonstnärer medverkar tillsammans med barn och unga i dansföreställningar och workshops.
”Gemensamt manifesterar vi dansens självklara plats på skolschemat och barns och ungas rätt till kultur, identitetsskapande och lärande. Det är en självklarhet att barn och ungdomar ska få ta plats i samhällsutvecklingen bl.a. genom eget skapande i dans”, säger Cecilia Björklund Dahlgren, verksamhetschef för Institutet Dans i skolan och professor i danspedagogik på konstnärlig grund vid Luleå tekniska universitet. ”Det är viktigt att presentera samverkan mellan kommunerna, regionerna, staten och näringslivet för att skapa en attraktiv uppväxtmiljö för barn och unga.”
Några exempel från biennalprogrammet:
Mer information
Bilder fria för användning finns på https://www.mynewsdesk.com/se/institutet-dans-i-skolan
Dans i skolan-biennalen hålls vartannat år. Sveriges sjätte Dans i skolan-biennal arrangeras av Institutet Dans i skolan i samarbete med Piteå kommun, Skellefteå kommun, Luleå tekniska universitet med stöd från Statens kulturråd och Sparbanken Nord.
Kontakt
Cecilia Björklund Dahlgren, verksamhetschef
Institutet Dans i skolan
Mobil: +46 (0)70 586 15 15
E-post: cecilia.dahlgren@dansiskolan.se