Styrelse

Stiftelsen Institutet Dans i skolan leds av en styrelse som har ansvaret för verksamheten. Styrelsen består av ledamöter från kulturområdet, danskonsten, Piteå kommun, privata aktörer och näringsliv.

Björn Sprängare, ordförande

Björn Sprängare har disputerat vid Skogshögskolan och han har haft ledande positioner inom Mo och Domsjö AB (MoDo), Trygg Hansa och Kungliga hovstaterna. Fram till 2011 var han styrelseordförande för det statliga gruvföretaget LKAB. Björn Sprängare är hedersmedlem av Kungliga Filharmonikerna och har varit ordförande i styrelsen för Stockholms Konserthusstiftelse. Han är även ledamot av Kungl. Skogs- och Lantbruksakademien och Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA).

Cecilia Björklund Dahlgren, ledamot

Professor i danspedagogik vid Luleå tekniska universitet och initiativtagare till det nationella utvecklingsarbetet Dans i skolan samt stiftare av Stiftelsen Institutet Dans i skolan. Representerar dansområdet.

Andreas Lind, ledamot

Andreas Lind är kommunchef i Piteå kommun sedan mars 2021. Han har arbetat med utvecklingsfrågor i Norrbotten under större delen av sitt yrkesverksamma liv, bland annat som VD vid Norrbottens Handelskammare, näringslivschef på Länsstyrelsen och som VD för Swedish Lapland Visitors Board.

Anna Lindqvist, ledamot

Har disputerat i pedagogiskt arbete med avhandlingen Dans i skolan om genus, kropp och uttryck är universitetslektor och arbetar som biträdande rektor vid Lärarhögskolan, Umeå universitet. Anna har kunskaper inom Dans i förskolan och hon representerar dans, danspedagogik och forskning inom området Dans och lärande.

Elisabeth Sörhuus, ledamot

Tidigare rektor för Hjulsta Skolor i Stockholm i 20 år, där hon införde dans på skolschemat och såg till att ha dans i olika former i undervisningen under alla år. Det arbetet gav henne flera utmärkelser, bland annat Dagens Nyheters skolledarpris 1998. Numera verkar Elisabeth som seniorkonsult/rådgivare i skolfrågor. Representerar skolan.

Gustaf Sixten Inga, ledamot

Arbetar som rektor vid Sameskolstyrelsens förskola i Kiruna. Han har tidigare arbetat som förskolelärare och förskolechef i Kiruna kommun efter att utbildat sig till förskolelärare vid Luleå tekniska universitet och drivit friskola i Kiruna under drygt tio år. Gustaf Sixten Inga har även varit ordförande i Kiruna FF och platschef vid Kebnekaises fjällstation och han älskar att vistas ute på fjället.