Medverkande 2016

Dans i skolan-biennalens program innehåller seminarier, dansföreställningar, workshops och samtal. Här presenteras ett urval av de medverkande.

Milad Mohammadi

Milad Mohammadi, rektor vid Järvaskolan, är en av Sveriges mest efterfrågade och inspirerande föreläsare. 2014 blev Milad utsedd till Årets talare. "Lika barn leka bäst, men olika barn hittar på de bästa lekarna" - Med sin egen historia i centrum levererar Milad Mohammadi inspiration, kunskap och känslor. Milad är en av de mest uppskattade talarna i näringslivet. Han föddes i slutet på 80-talet i Iran och flydde till Sverige. Från att växa upp i utanförskap, diskriminering och se sina föräldrar kämpa hårt fick Milad en stark drivkraft och har uppmärksammats som en av morgondagens ledare. http://milad.se

Tina Wezelius-Grebacken

Danspedagog och flamencodansare. Utbildad vid Danshögskolan i Stockholm. Tina har stor erfarenhet och djupa kunskaper inom dans. Hon arbetar med stor bredd inom förskola, grundskola och högre utbildning.

 
Foto: Simon Larsson

Roland Pöntinen

Roland Pöntinen debuterade som 17-åring med Kungliga Filharmonikerna och har sedan dess framträtt med betydande orkestrar över hela världen. Bland höjdpunkterna märks konserter med Los Angeles Philharmonics i Hollywood Bowl, med Philharmonia Orchestra i Paris och London samt framträdanden på London Proms i Royal Albert Hall.
Han har gästat många av de stora festivalerna såsom Verbier, Schleswig-Holstein och Mostly Mozart-festivalen i New York och är från 2018 själv konstnärlig ledare för Båstad Chamber Music Festival.
Roland Pöntinen har gjort över 100 skivinspelningar och är även verksam som tonsättare och arrangör.
2001 valdes han in som ledamot av Kungliga Musikaliska Akademien och erhöll året därpå den kungliga guldmedaljen Litteris et Artibus för framstående konstnärlig gärning.

Cecilia Björklund Dahlgren

Cecilia Björklund Dahlgren är initiativtagare till det nationella utvecklings-arbetet Dans i skolan samt stiftare av och verksamhetschef för Stiftelsen Institutet Dans i skolan, och grundare av och universitetslektor vid Sveriges första danslärarutbildning vid Luleå tekniska universitet.

 

Anna Lindqvist

Anna Lindqvist arbetar som prefekt vid institutionen för estetiska ämnen vid Umeå universitet. År 2010 disputerade hon med avhandlingen Dans i skolan – om genus, kropp och uttryck.  Hon är fil. Dr. i Pedagogiskt arbete med särskilt fokus på dans i förskolan och skolan. Hon har en bakgrund som förskollärare, grundskollärare och danslärare, samt mångårig erfarenhet av undervisning på lärarutbildningen i Umeå.

 

Martin Fröst

Martin Fröst räknas som en av världens främsta blåsare. Han spelar regelbundet med orkestrar som Concertgebouworkestern Amsterdam, Gewandhausorkestern Leipzig, Philharmonia Orchestra London, Orchestre National de France, Wiener Symphoniker, NHK Tokyo, Washingtons National Symphony, Los Angeles Philharmonic och New York Philharmonic och dirigerar bland annat Detroit Symphony Orchestra, Deutsche Kammerphilharmonie, Academy of St Martin in the Fields och Kungliga Filharmonikerna i Stockholm.
Tonsättare som Krzysztof Penderecki, Anders Hillborg har skrivit klarinettkonserter för Martin Fröst.
2014 tilldelades Martin Fröst Léonie Sonnings musikpris, ett av vår tids största musikpriser. Av pristagare som fått utmärkelsen före Martin kan nämnas Miles Davis, Daniel Barenboim, Igor Stravinsky och Sir Simon Rattle.

Daniel Birnbaum

Daniel Birnbaum är Moderna Museets överintendent sedan hösten 2010. 2000-2010 var han rektor för Städelschule i Frankfurt och direktör för konsthallen Portikus. Han är med i redaktionen för Artforum i New York och har organiserat en rad större utställningar, bland annat "Airs de Paris" på Centre Pompidou i Paris (i samarbete med Christine Macel) år 2007. Han var direktör för Venedigbiennalen år 2009.

Foto: Åsa Lundén

Maria Taube

Maria Taube är Fil kand. i konstvetenskap och intendent på Moderna Museet där hon under trettio år arbetat med pedagogik och förmedlingsverksamhet. Har skrivit flera böcker och artiklar samt medverkat i TV utifrån sin profession som konstvetare och pedagog.

Foto: Albin Dahlström

Jonna Tideman

Jonna Tideman verksam som konstpedagog på Moderna Museet, dansare och danspedagog.

Foto: Albin Dahlström

Jessica Eldenstjärna

Jessica Eldenstjärna är verksam som konstpedagog på Moderna Museet. Hon är även konstnär, illustratör och Uttryckande Konst-terapeut under utbildning.

Foto: Albin Dahlström

Minoo Raghibi

Minoo Raghibi är verksam konstpedagog på Moderna Museet, visningar på persiska. Hon är även konstnär som deltagit i utställningar i Iran.

 
Foto: Albin Dahlström

Kristoffer Svenberg

Kristoffer Svenberg är konstnär och ansvarig konstpedagog för verksamheten Museum Museum på Moderna Museet. Museum Museum är konstverksamhet som riktar sig till unga mellan 15-25 år. Kristoffer är utbildad på Konstfack med en master i fri konst samt en kandidat från Högskolan för Fotogarafi i Göteborg (Akademien Valand). Kristoffer har varit aktivt verksam inom arkitektur och stadsplaneringsfrågor under flera år och är medgrundare av The New Beauty Council. Sedan 2013 har han drivit konstprojektet Mallrats Stockholm, samt Mallrats Göteborg – Mallra Linjen. Kristoffer är styrelseledamot i grafikskolans styrelse.

 

Lilly Zetterberg

Lilly Zetterberg är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan, Stockholm, Palucca School i Dresden och Boston Ballet School i Boston. Hon har dansat i ett balettkompani i Nashville och arbetar nu som frilansdansare med Isadora Duncans koreografier som specialitet.

Lilly har dansat för Kathleen Quinlan i Lilla baletten i Stockholm, och studerat med Lori Belilove i Nyc, Barbara Kane och Amy Swanson i Paris, alla tredje generationen Duncan-dansare. I Stockholm har hon haft förestallningar i Forum, Moderna Museet, Kulturhuset i Järna, Weld, Dansmuseet och Boulevard Teatern.

Foto: Hans Nilsson

Kungliga Baletten

Dansarna Nikita Ruhl, Kisa Nakashima, Frei Ruhl från Kungliga Baletten, ett av världens äldsta balettkompanier och grundades redan 1773 av Gustaf III. Idag utgör ensemblen Sveriges största danskompani med 67 heltidsanställda dansare fördelade på premiärdansare, 1:e solister, 2:e solister och kårdansare som dansar både klassik balett och modern dans.

Magnus Anderson

Magnus Anderson arbetar som danslärare/lärarutbildare på Värmdö Kulturskola, DOCH, LTU och GIH. Utbildad bl a vid DOCH, DSC/New York och CDC/Seattle. Som lärare lägger han mycket fokus på att låta unga dansare uppleva sig själva som skapande artister och konstnärer.

Eva Bojner Horwitz

Med dr, kulturhälsoforskare. Utbildnings-ansvarig vid CSS - Center for Social Sustainability vid Karolinska Institutet föreläser om "Danskropp och samhällskropp – speglingar som bygger framtidshopp".

 

Marcelle Bonjour

Grundaren av Frankrikes nationella centrum  för Dans i skolan och konsult i Frankrike och Europa för dans i skolan och vid universitet. Hon verkar som konsulent för dans i offentliga skolor, universitet och för amatörer, vid stiftelser, föreningar och institutioner i Frankrike och Europa. Hon var medansvarig för den nationella utbildningen av "Dans i skolan" från 1985 till 2003. År 1999 var hon ansvarig för den nationella kommissionen för "Dansexamen på gymnasienivå". Hon ger föreläsningar för institutioner och stiftelser i flera länder där hon presenterar sina metoder för utbildning i konst. Marcelle Bonjour är grundare av "Danse au Cœur", det nationella centrumet för kultur och koreografi för barn och ungdomar. Hon är också författare till ett flertal artiklar och skapare av en DVD "Av skriften, det andra: kroppen skapar bandet mellan konstarterna. " Sedan 1998 har arbetet med dans i skolan i Sverige haft ett nära samarbete med Marcelle Bonjour.

Kathleen Quinlan Zetterberg

”Dans är det naturligaste och vackraste bidraget till barns utveckling. Endast den utbildning som innehåller dans är riktig.” Citat från Isadora Duncan 1920-talet. Deltagarna får möta Isadora Duncans filosofi och tradition och lära sig autentisk Duncan-koreografi av Kathleen Quinlan Zetterberg, en av de främsta Isadora Duncan-tolkarna.

 

Stephane Imbert

Dansare, danslärare och koreograf från Frankrike.

Stéphane Imbert är uttolkare av koreografier av Odile Dubocs, Georges Appaix, Michel Laubu, Thomas Lebrun, Nathalie Béasse Han har dansat duetter med Catherine Dreyfus "Un air de rien" och med François Grippeau "Des oiseaux de passage".
Efter utbildning i klassisk dans, blir Stéphane Imbert 1982 dansare i Ballet du Rhin i Mulhouse och SCC av Tours under ledning av Jean-Christophe Maillot. Han möter Odile Duboc 1990 och arbetar med henne i nio år inklusive i "Projet de la matière et trois boléros". Idag lär han ut Odile Dubocs koreografier vid Centre de Développement Chorégraphique, för lärare vid gymnasiet. Stephane Imbert arbetar som pedagog vid Théâtre l’Espal au Mans, och leder workshops med skolelever, amatörer och ungdomar.
Foto: Hans-Olof Utsi

 

Maria Edin – Sigtuna

Sagaskolan i Märsta är en populär f-3 skola dit barnen står på kö för att gå. Skolan har 215 elever från hela världen. Ca 5 % av eleverna har svenskfödda föräldrar. Skolan satsar på alla elever, och försöker med alla verktyg få alla elever att lyckas som människor och uppnå  de av skolan högt ställda förväntningarna. Ett av verktygen är att låta alla elever träffa en danspedagog en gång i veckan. Dansläraren och klassläraren samarbetar kring lektionsinnehåll och utveckling med ambitionen att skapa en helhetssyn på lärande. Dansen är en viktig och mycket omtyckt del av skolans undervisning och frågar vi barnen vad de tycker om dansen svarar nästan alla undantagslöst: Jättekul! Vad vi lärt så lär hjärnan bäst när vi har kul, när vi känner oss viktiga för sammanhanget, har möjlighet att påverka och när lärprocesserna stimuleras via estetiska arbetssätt. Så - dansen är en av flera viktiga prioriteringar Sagaskolan har gjort för att uppnå sitt goda resultat.

Ida Sandor och Malin Morin – Västerholms Friskola

Västerholms friskola ligger i Skärholmen, en förort söder om Stockholm och har tillsammans med Skapande skola startat ett projekt som heter Dans, språk och identitet. Projektet sträcker sig över 3 år men skolan har på eget intiativ bestämt sig för att göra dansen på skolan permanent och heltidsanställt en danslärare. Skolans lärare samt elever ser nu vinster i att ha dans i den dagliga verksamheten.

"På danslektionerna har vi ett stort fokus på glädjen i det egna skapandet samt på barn och ungas egna uttryck. Vi integrerar också ämnet svenska då språkutveckling är central. Vi tror på att erbjuda många olika sätt att lära, dansen är en sådan metod." Danslärare Ida Sandor

Ninnie Andersson

Ninnie Andersson disputerade våren 2016 vid Luleå tekniska universitet i pedagogik inom området dans och lärande. Vid Dans i skolan -biennalen 2016 medverkar Ninnie i forskningsseminariet där hennes presentation heter Bedömning i dansundervisning. Ninnie är danslärare vid Södra Latins gymnasium och Kulturama gymnasium i Stockholm. Ninnie Andersson har bl.a. initierat ett pionjärarbete och utvecklat en metodik Dansmatte för högstadiet som väcker stort intresse i kommuner och skolor runt om i landet. Ninnie Andersson är också styrelseledamot i Stiftelsen Institutet Dans i skolan.

Anna Duberg

Anna Duberg är forskare på Universitetssjukvårdens Forskningscentrum, Region Örebro Län och legitimerad fysioterapeut inom Psykiatri Barn och Unga Vuxna. I våras disputerade hon med sin avhandling om dans som verktyg för ökad psykisk hälsa hos tonårsflickor; ett projekt som fick stor medial uppmärksamhet och nu implementeras på olika orter över hela Sverige.

 
Patrik Häggkwist

Damon Frost

En av landets främsta inom streetdansen. Damon började själv som gatudansare i San Francisco 1981 och har medverkat i ett flertal dansshower, turnéer och tv-program med kända artister runtom i världen. Han var domare på Battle of the Year 2003 (Tyskland) och placerade sig på en första plats i popping på Juste Debout 2004 (Frankrike). Genom sina många internationella framgångar har han utvecklats till en stor personlighet inom dansvärlden och har turnerat i de flesta länder. Han anlitas flitigt som bl.a. domare i olika stora danstävlingar världen över som tex Juste Debout. Damon har undervisat i streetfunk i över 20 år.

 

Elisabeth Sörhuus

Tidigare rektor för Hjulsta Skolor i Stockholm i 20 år, där hon införde dans på skolschemat och såg till att ha dans i olika former i undervisningen under alla år. Det arbetet gav henne flera utmärkelser, bland annat Dagens Nyheters skolledarpris 1998. Numera verkar Elisabeth som seniorkonsult i skolfrågor och sitter bl.a. i Bredängsakademien  och arbetar för att öka kontakterna mellan skolan och arbetslivet. Hon är också styrelseledamot i Institutet Dans i skolan.

Frida Brismar Pålsson

Frida Brismar Pålsson arbetar med arkitektur och pedagogik, med många års erfarenhet av fridans och improvisation. Under 2015 fick hon möjlighet att arbeta tillsammans Kiruna kommuns skolor för att skapa verktyg för barnen att förstå Kirunas stadsflytt. Det utvecklades till ett nytt arbetsfält för danspedagogiken där dansen blivit en mycket konkret ingång till arkitektur. Arkitektoniska begrepp som kan kännas svåra att förstå, som skala, tektonik, struktur, ljus/skugga, mönster/rytm och densitet, undersöks genom lekfulla övningar i rörelse, rytm och samarbete i fridansens form. På Dans i skolan-biennalen undersöker Frida hur dansen får elever att förstå och förhålla sig till varandra, uttrycka känslor och klä tankar i rörelse och utveckla det ”poetiska språket ”. Vad behöver skolor i sin miljö för att skapa plats för dansen?

Benno Voorham

Benno Voorham är en danskonstnär från Nederländerna som bor i Sverige sedan 1995. De senaste 5  år har han satt upp projekt med olika grupper av marginaliserade barn och ungdomar. I projektet HEM med barnhemsbarn i Moldavien, Ukraina och Belarus. I projektet Waiting in the Margins med interna flyktingbarn i Georgien. Och det här året har han arbetat med nyanlända ungdomar som har kommit till Sverige inom olika skolor i Stockholms län och Tanums kommun i projektet Väntan.  Väntan var ett projekt för asylsökande barn som nyligen kommit till Sverige. I projektet erbjöds barnen en rad olika workshops som blandad dans, improvisation, arkitekturpedagogik och visuell konst. www.waitinginthemargins.org, www.theprojecthome.org

 

Samarbetsrådet för Regional Dansutveckling-SRD

SRD arbetar med strategiskt utvecklingsarbete på uppdrag av regioner, län, kommuner, landsting eller andra uppdragsgivare för att barn, ungdomar och vuxna ska få ökad möjlighet att se, få kunskap om och själva utöva dans som konst och uttrycksform. Danskonsulenter/utvecklare arbetar bland annat med att:

  • bredda intresset för danskonsten
  • stärka danskonstens ställning
  • ge fler möjlighet att uppleva dans som scenkonst
  • skapa arbetstillfällen för utbildade inom dansområdet
  • ge dansverksamma såväl professionella dansare, koreografer, danspedagoger som amatörer möjlighet till utveckling inom danskonstområdet
  • öka medvetenheten och kunskapen om danskonsten

​​​​​​​https://regionaldansutveckling.se

 
Foto: Stefan Tell

Staffan Forssell

Staffan Forssell är generaldirektör vid Kulturrådet och har en bakgrund som fysiker och officer i svenska flygvapnet som flygande meterolog. De senaste 20 åren har han mestadels arbetat som chef inom kulturområdet. Staffan Forssell har varit VD för Scenkonstbolaget i Sundsvall, chef för Armémuseum och chef för Cosmonova på Naturhistoriska riksmuseet. Han har även tidigare ansvarat för fjällverksamheten på Svenska Turistföreningen.