Våroffer

Våroffer framförs under Dans i skolan-biennalen i Skellefteå 8/10 på Nordanå Kulturcentrum kl.16.30.

Paris, 29 maj 1913, Théâtre des Champs-Elysées. Vid urpremiären av Le Sacre du Printemps med Ryska Baletten utbryter vilt tumult och slagsmål i publiken.

Inte minst Nijinskijs experimentella och primitivistiska koreografi med kobenta dansare väcker häftiga reaktioner hos delar av salongen. Musiken hör man knappt i allt oväsen.

Balettkompaniets grundare Sergej Djagilev förstår publicitetsvärdet i en äkta skandal.

”Precis vad jag behövde” konstaterar han nöjt efteråt. Stravinskij själv är nedslagen och sårad. Redan året därpå vid ett konsertant framförande av Våroffer hyllar en ungdomlig parispublik honom som en hjälte.

Våroffer – Åttioåtta tangenter, tjugo fingrar och en dansare.

Våroffer räknas till ett av de mest banbrytande verken i musikhistorien men påverkade också starkt utvecklingen av den moderna dansen och scenografin.

Två av Sveriges främsta konsertpianister, Love Derwinger och Roland Pöntinen har tidigare framfört Våroffer på två flyglar tillsammans med legendariska Paul Taylor Dance Company i Stockholm (Dansens Hus) och under Festspelen i Bergen. Förra året spelade duon Stravinskijs version för fyra händer (på ett piano som i dagens föreställning) under Gotland Chamber Music Festival för att markera hundraårsminnet av Parispremiären.

I Skellefteå framför Derwinger och Pöntinen Våroffer tillsammans den franska dansaren Julie Salgues som dansar Danse sacrale, L’Élue (”Den utvalda”) i ny koreografi av Dominque Brun.

Skellefteå 8/10 på Nordanå Kulturcentrum kl. 16.30. Fri entré.
Ladda ner affisch.

Välkommen!

Sacre # 2. Dominique Brun. Foto: Marc Domage

Om Våroffer i samband med 100-årsjubileet 2013 (SvD) Vid urpremiären i Paris 1913 orsakade den burop och slagsmål. Men med åren har ”Våroffer” blivit en av baletthistoriens verkliga klassiker.