Pöntinen & Derwinger
spelar Stravinskijs Våroffer

Studio Acusticum 12 oktober kl. 18.15-19.00. Fri entré

ROLAND PÖNTINEN och LOVE DERWINGER två av Sveriges främsta konsertpianister framför Stravinskijs Våroffer, ett banbrytande verk som fått avgörande betydelse för musikhistorien och den moderna dansens utveckling. Roland och Love har spelat tillsammans under fyra decennier och utforskat den rika repertoaren för dubbelpiano, Rachmaninov, Poulenc, Bartók… Våroffer i version för två pianon har Pöntinen och Derwinger bl a framfört tillsammans med Paul Taylor Dance Company. I kvällens föreställning medverkar dansaren LIV TRULSSON.

Paris, 29 maj 1913, Théâtre des Champs-Elysées.

Vid urpremiären av Le Sacre du Printemps med Ryska Baletten utbryter vilt tumult och slagsmål i publiken. Inte
minst Nijinskijs experimentella och primitivistiska koreografi med kobenta dansare väcker häftiga reaktioner hos delar av salongen. Musiken hör man knappt i allt oväsen. Balettkompaniets grundare Sergej Djagilev förstår publicitetsvärdet i en äkta skandal. ”Precis vad jag behövde” konstaterar han nöjt efteråt. Stravinskij själv är besviken. Redan året därpå vid ett konsertant framförande av Våroffer hyllar en ungdomlig parispublik honom som en hjälte.

Föreställningen ingår i programmet för Dans i skolan-biennalen 2021 som arrangeras av Institutet Dans i skolan, Luleå tekniska universitet, Skellefteå kommun och Piteå kommun med stöd från Statens kulturråd. Begränsat antal platser.