Dans i skolan-biennal 9-10/2-2012 i Kiruna

DANS I SKOLAN-BIENNALEN i Kiruna blir ett spännande möte för dansande elever, lärare, nationella och internationella danskonstnärer, rektorer, danslärare, forskare beslutsfattare och näringslivet för inspiration, kompetensutveckling och erfarenhetsutbyte. Det blir dansföreställningar, workshops, seminarier och dessutom spännande upplevelser med utgångspunkt i snö och is i Jukkasjärvi, Ice Hotel.

Kulturministern Lena Adelsohn Liljeroth har redan tackat ja och ni andra bör boka in er så snart som möjligt för att hitta resor och boende.

Nu när hela utbildningsväsendet befinner sig i en avgörande reformering är det lysande att Dans i skolan-Biennalen 2012 arrangeras just i Kiruna 9-10 februari 2012. Alla spännande diskussioner om centrum och periferi vänder vi upp och ner på och utmanar kommuner, staten och näringslivet att ta ett ökat ansvar för "Barn, dans och framtidstro".

I Kiruna vill man utveckla Sveriges bästa skola och det går inte utan kulturen, och särskilt inte utan dansen. Kiruna, som är lika stort som Skåne, Blekinge och Halland tillsammans, utvecklar just nu dans på schemat i alla sina skolor. (Karesuando, Vittangi, Svappavaara, Övre Sopporo, Abisko m.fl. )

LKAB engagerar sig för att skapa en attraktiv uppväxtmiljö för barn och unga i Malmfälten. "Barn, kultur och framtidstro" är en förutsättning för samhällsutvecklingen och detta vill fler diskutera just i Kiruna i den vackra midvintern 2012. Det är viktigt att manifestera barns rätt till kultur, identitetsskapande och framtidstro och samtidigt visa att flera aktörer samverkar.

Läs mer och anmäl dig!