Sommarakademier 2024

Förskolepersonal, lärare, fritidspersonal, pedagoger och skolledare är välkomna till Sommarakademierna i Boliden och Skellefteå för att manifestera dansens självklara plats i förskola och skola och barns rätt till kultur, identitetsskapande och lärande. Intresset för dans i förskolan och skolan ökar och dansens betydelse för barns utveckling lyfts fram.

Sommarakademi i Boliden 17 juni

En inspirations- och kompetensutvecklingsdag för barn, ungdomar, danskonstnärer, skolpersonal, förskolepersonal, danslärare, rektorer, forskare, beslutsfattare och intresserade arrangeras i Boliden den 17 juni.

Sommarakademin bjuder på workshops, seminarier och dansföreställningar.

Lokal: Folkets hus och i Bolidenskolans idrottssal. Tid: Kl. 11-16.

Anmälan: Anmälan stänger 5 juni. Begränsat antal platser. Sommarakademin är avgiftsfri och deltagarna bjuds på lunch.

Sommarakademi i Skellefteå 18 juni

Sommarakademi för skolledare på Sara kulturhus i Skellefteå den 18 juni kl. 9-12.

Bildningstempel eller faktafabriker? Hur kan vi rusta barn och unga för framtiden, samhället och livet?
Vi välkomnar skolledare till Sommarakademin på Sara kulturhus för inspiration och erfarenhetsutbyte.

Vi lyfter fram kulturens och dansens betydelse för barns och ungas utveckling, lärande och hälsa. Medvetenheten om att allt fler barn och unga rör sig för lite har ökat intresset för dansen. Dessutom visar forskare, lärare, pedagoger och rektorer ett intresse för dansen som konstform och hur viktigt det är för barn att få fördjupa sig i fantasi, uttryck och inlevelse med hjälp av dansen.

Anmälan: Sommarakademin är avgiftsfri och deltagarna bjuds på lunch på restaurang Mandel, Sara kulturhus.