Dans i skolan-manifestation i Karesuando

En viktig Dans i skolan-manifestation har ägt rum i Karesuando när elever från sameskolorna i Kiruna och Karesuando dansade tillsammans 8 november 2019.

Eleverna fick utforska mötet mellan jojk och dans när jojkaren Lars-Ante Kuchmunen jojkade live när eleverna från sameskolorna i Kiruna och Karesuando dansade Rendansen. Det blev en unik upplevelse i Karesuando,18 mil norr om Kiruna, och en upptakt för ett spännande projekt  mellan dans, jojk, uttryck och identitet .

En dans i skolan-manifestation när elever från sameskolorna tillsammans med lärare, danskonstnärer och danslärare manifesterade dansens självklara plats i skolan.
Alla de fem statliga sameskolorna har ett dans i skolan-projekt med stöd från Kulturrådet.

Dansen utecklar det egna uttrycket

”Dans är ett ursprungligt språk som ger eleverna möjlighet att gestalta inre bilder, tankar och känslor både som individ och grupp. Dansen och skapandet ger många möjligheter som inte det verbala kan ge. Delaktighet, integration och identitet utvecklas när eleverna får dansa och utveckla det egna uttrycket och skapandet”, säger Cecilia Björklund Dahlgren, professor i danspedagogik vid Luleå tekniska universitet.

Årstidsdanser och flamenco

Med inspiration från den samiska kulturen hyllas de åtta årstiderna och koreografier framfördes t.ex. Hösten, Rendansen, Järv och ripor, Vindarna och Hjärtat. Dessutom bjöd flamencodansaren Tina Wezelius Grebacken på flamenco.