Dansens självklara plats på skolschemat manifesteras på biennal i Kiruna

Dans i skolan-biennalen "Barn, dans och framtidstro" i Kiruna 9-10 februari 2012 blir ett spännande möte för dansande elever, lärare, nationella och internationella danskonstnärer, rektorer, danslärare, forskare, beslutsfattare och näringslivet för inspiration, kompetensutveckling och erfarenhetsutbyte.

‒ Nu när hela utbildningsväsendet befinner sig i en avgörande reformering är det lysande att Dans i skolan-biennalen 2012 arrangeras just i Kiruna. Alla spännande diskussioner om centrum och periferi vänder vi upp och ner på och utmanar kommuner, staten och näringslivet att ta ett ökat ansvar för "Barn, dans och framtidstro". I Kiruna vill man utveckla Sveriges bästa skola och det går inte utan kulturen, och särskilt inte utan dansen. Kiruna, som är lika stort som Skåne, Blekinge och Halland tillsammans, utvecklar just nu dans på schemat i alla sina skolor. Det är viktigt att manifestera barns rätt till kultur, identitetsskapande och framtidstro och samtidigt visa att flera aktörer samverkar, säger Cecilia Björklund Dahlgren, verksamhetsledare för Institutet Dans i skolan.

På biennal-programmet står workshops i dansmatte, GAGA, streetdans, klassisk balett; seminarier om dans i grundskola och högskola, hjärnforskning; samtal och diskussion om den nya läroplanen och ansvarstagande; inspiration från goda exempel från olika delar av Sverige; forskning i dans och lärande; dansföreställningar och mycket mer, se i bilaga eller på www.dansiskolan.se. Dessutom bjuds det på besök och visning av det unika Ishotellet i Jukkasjärvi, midnattskonsert med pianisten Roland Pöntinen i Kiruna kyrka och middag i Kirunas stadshus.

Dans i skolan-biennalen 2012 arrangeras av Institutet Dans i skolan i samarbete med Kiruna kommun, regionala danskonsulentverksamheter, och Ishotellet med stöd från Luleå tekniska universitet och Kulturrådet. Kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth inviger biennalen tillsammans med kommunalrådet Kristina Zackrisson från Kiruna kommun.

Mer information och program finns här.

Pressbilder: http://www.flickr.com/photos/dansiskolan/sets/72157628849019221/

Cecilia Björklund Dahlgren, verksamhetschef