Röster från Dans i skolan-biennalen 2014
Dans i skolan för alla!
”Ett barn som dansar är dansare och tolkar världen genom att dansa. En danskonstnär som verkar i skolan utvecklas genom elevernas tolkning, och danskonsten utvecklas. Det kallar vi för le retour. Le retour är centralt inom dans i skolan i Frankrike.” Geneviève Meley-Othoniel, dansutbildningsexpert i Frankrike
”Har man ej det talade språket kan man uttrycka sig och kommunicera genom dansen. Skolan handlar inte bara om att plugga utan att aktivera sina sinnen, därför är dansen viktig.” Elisabet Sörhuus, f.d. rektor i Hjulsta
”Rektorer är nödvändiga i förändringsarbetet för dans i skolan i Sverige”, Cecilia Björklund Dahlgren, Institutet Dans i skolan
”Vi får energi som politiker när vi ser barnens kraft när de dansar”, Lorentz Burman, kommunalråd i Skellefteå
”Vi knyter ihop band istället för att klippa dem, eftersom vi med hjälp av dansen knyter band mellan Piteå och Skellefteå.” Kommunalråden i Piteå och Skellefteå
”Ämnet idrott och hälsa föreslås öka med 100 timmar i grundskolan. Forskning visar att ökad fysisk aktivitet ger mer välbefinnande, hälsa och bättre resultat i skolan.” Lars-Åke Backman, Skolverket
”Skapande skola-satsningen handlar om dans för och med barn!” Signe Westin, Kulturrådet
”Danskonst är i människans DNA”, Johannes Öhman, balettchef, Kungl. baletten
”Vad säger forskningen? Nu kan vi mäta kroppen och vad som händer när vi dansar, orden räcker inte till. Det finns fler upplevelser än det finns ord”, Eva Bojner Horwitz, forskare inom kulturhälsa och dans
”Det är viktigt att börja med humanistisk utbildning tidigt i livet”, Robert Weil, Proventus
”Kultur bidrar till att utveckla samhället. Vi ser kultur som en investering i barn och unga för Piteås utveckling, inte som en kostnad. Bredd och elit hör alltid ihop, jämför med hockey, unga vill möta sina förebilder.” Peter Roslund, kommunalråd
Mer om Dans i skolan-biennalen 2014