Workshop i Dansmatte i Piteå 13/3-2013

Onsdagen den 13 mars kl. 13–14.30 ca i danssalarna på Musikhögskolan i Piteå.

Intresset för dans i skolan ökar och många skolor har introducerat obligatorisk dansundervisning under ledning av danslärare. Dansen som konstform ger eleverna möjlighet att gestalta och ge form åt inre bilder, tankar och känslor både som individ och grupp. Dans är ett unikt kunskapsområde och ger eleverna utsökta möjligheter till lärande i till exempel matematik, språk och historia.

Ninnie Andersson, danslärare och doktorand i pedagogik vid Luleå Tekniska Universitet, har i samverkan med matematik-lärare utvecklat DANSMATTE för högstadiet med stor framgång. De har skapat en metod att med hjälp av dansundervisning utveckla högstadieelevers lärande i matematik.

Intresset för DANSMATTE är mycket stort i Sverige och särskilt nu när rektorer och lärare letar efter nya metoder för att kunna stärka undervisningen i matematik. Det finns också ett läromedel (DVD + skrift) för inspiration. Lär mer om Dansmatte genom denna trailer.

Piteå kommun, Luleå tekniska universitet och Institutet Dans i skolan arrangerar en manifestation för dans och lärande den 13/3 i Piteå och inom ramen för detta bjuds nu rektorer och lärare in till en workshop i DANSMATTE. Utgångspunkten är dansmatte för högstadiet men deltagarna kan naturligtvis själva vidareutveckla dansmatten för andra stadier.

Workshopen i Dansmatte som är kostnadsfri vänder sig till lärare, rektorer och dansverksamma. Musikhögskolan i Piteå, Snickargatan 20.

Anmäl dig via formulär här senast 10/3-2013. Begränsat antal platser!