Dans i skolan-biennal 2014

Om biennalen

Sveriges fjärde Dans i skolan-biennal i Skellefteå och Piteå 8-10 oktober Dans i skolan för alla!

Biennalen är en nationell mötesplats för danskonstnärer, lärare, rektorer, danslärare, forskare, beslutsfattare och näringslivet för inspiration, kunskapsutveckling och erfarenhetsutbyte.

Syftet med Dans i skolan-biennalen är

• att skapa en nationell mötesplats för elever, lärare, rektorer, forskare, danskonstnärer, beslutsfattare och näringsliv för inspiration och erfarenhetsutbyte
  • att synliggöra framgångsrik dans i skolan-verksamhet från förskola, grundskola, gymnasium till högskola och inspirera andra kommuner
  • att visa de konstnärliga processerna i mötet mellan danskonstnärer och skolelever bl.a. när franska koreografer arbetar med utgångspunkt i improvisation
  • att presentera Kulturrådets satsning ”Skapande skola” och dess betydelse för utvecklingen av dansen på skolschemat
  • att synliggöra samverkan mellan bredd och elit för att utveckla danskonsten med hjälp av internationella danskonstnärer.

Dans i skolan för alla!
Det är viktigt att med hjälp av Dans i skolan-biennalen synliggöra dansens självklara plats i skolan. Vi vill manifestera barns och ungas rätt till kultur, identitetsskapande och framtidstro och visa betydelsen av nationellt och internationellt samarbete.

I media

Flyers att sprida

Sprid informationen om Dans i skolan-biennalen i era nätverk!

Program
Vi bjuder på workshops, seminarier, föreställningar, samtal och överraskningar under våra tre dagar tillsammans. Biennalen innehåller bl.a. 28 workshops och seminarier från A-Ö.

Ladda ner programmet här.

Läs presentationer om några av de medverkande.

Våroffer – Åttioåtta tangenter, tjugo fingrar och en dansare

Tid & plats
Dans i skolan-biennalen äger rum i:

• Skellefteå på Nordanå Kulturcentrum
  • Piteå på Studio Acusticum och i Luleå tekniska universitets danslärarutbildnings danssalar, Snickargatan 22

Onsdag 8/10 kl. 10.30-21.00 (inklusive middag), Skellefteå
Torsdag 9/10 kl. 8.00–20.00 (inklusive middag), Piteå
Fredag 10/10 kl. 8.15–14.00 (inklusive lunch), Piteå

Anmälan är stängd. Antalet platser är begränsat, så först till kvarn gäller.
Senast den 1 oktober 2014 vill vi ha din anmälan. Anmälan är bindande men bekräftelse och faktura kan överlåtas till annan person.

Avgift
500 kr/dag alt. 1000 kr för två eller tre dagar. Avgiften inkluderar alla dagarnas seminarier, workshops, föreläsningar och föreställningar. Även lunch, middag och förfriskningar ingår.

Hotell & Resor
Förslag på hotell och vandrarhem till olika priser samt mer information om reseförslag finns här.