Dansens betydelse för social och ekologisk hållbarhet
Pandemin har inneburit stora prövningar för alla
människor världen runt och vårt samhälle då vi inte har kunnat mötas fysiskt
och social distansering har tagit över vårt sätt att leva. Under denna svåra prövotid ser vi hur stort behov vi
har av kulturupplevelser. Kulturen har skapat lindring och under den utmanande corona-tiden har dans på distans blivit ett sätt att mötas i behovet av att
fortsätta uttrycka sig i dans.
I ett hållbart samhälle
har kulturen en nödvändig och naturlig plats vilket år 2020 har visat oss.
Den sjunde Dans i skolan-biennalen ”Dans, hälsa, estetik och
lärande” har siktet inställt på Agenda 2030 och de sjutton globala målen för
hållbar utveckling. Biennalen äger rum i Studio Acusticum och i Luleå
tekniska universitets Danslärarutbildnings vackra danssalar.
2021 års biennal utforskar kulturens och dansens betydelse för social och ekologisk hållbarhet samt verkar för efterlevnad av hållbarhetsmålen i Agenda 2030. En gemensam framtidsstrategi skapas när nyanlända, urfolk samt barn, unga och vuxna från majoritetssamhället manifesterar kulturens betydelse för samhällsutvecklingen. I den samiska traditionen har man sedan urminnes tider samlade erfarenheter och stora kunskaper i hur man ska värna naturens värden och dess meningsskapande med relevans för dagens arbete med Agenda 2030.
Vid invigningen av Biennalen kommer ursprungsbefolkningen visa vägen för allas vår sociala hållbarhet och tillsammans lyfter vi in dansen, jojken och musiken i nya sammanhang. När konst och vetenskap samverkar och synliggörs under biennaldagarna berörs våra hjärnor så att vi lättare kan minnas och känna oss delaktiga. Dansen kommer visa oss vägen in till ett mer socialt hållbart 20-tal.
Avgift och anmälan
Pris: 600 kr/dag. 1 000 kr för två dagar. Begränsat antal platser, först till kvarn. Sista anmälningsdag är 30 september 2021. Biennalen är fullbokad och anmälningen är stängd.
Tid och plats
Dans i skolan-biennalen äger rum i Piteå på Studio Acusticum och i Luleå tekniska universitets danssalar, Kunskapsallén.
Tisdag 12/10 kl. 09.30-20.30 (inklusive middag), Piteå
Onsdag 13/10 kl. 8.30–16.00 (inklusive lunch), Piteå
Programpunkter
- Renens
år - Jojk och dans, Lars Ante Kuchmunen och
Sameskolan i Kiruna
- Wise
Motion – dans och minnet,
workshop med dansforskaren och neurologen Hanna Poikonen
- Musikhögskolans
kammarkör under ledning av Erik Westberg,
dirigent och professor vid Musikhögskolan i Piteå
- Workshop
– Koreografiska signaturer med Martin Forsberg,
konstnärlig ledare från Norrdans
- Dans
och hälsa i praktik och teori: Workshop med
folkhälsoforskaren, medicine doktor Anna Duberg, Örebro universitet
- Framtidens
skola – kulturens och dansens roll
diskuteras i rektorsseminarium
- Förskolans
nya mål - Kroppslig integritet: Med
utgångspunkt i Förskolans nya läroplan, LpFö 18 utforskas Dans, uttryck,
genus och bildspråk i en workshop med förskolebarn och vuxna med Cecilia
Björklund Dahlgren, professor i danspedagogik, Luleå tekniska universitet,
Anna Lindqvist universitetslektor, Umeå universitet och Gustaf Sixten
Inga, förskollärare vid Sameskolan i Kiruna
- Likvärdig
skola – dans och integration: Workshop
med elever och lärare från Särskolan och träningsskolan med danslärare
från Göteborg och Piteå
- Forskningsseminarium
- innovativa meningsutbyten forskare emellan:
Seminariet inleds med att en dansare improviserar och utforskar rörelser
på en scen. Under pågående improvisation delar dansforskarna sina intryck
och reflektioner, med utgångspunkt från sin embodied knowledge samt egen
forskning, samlade kunskap och erfarenhet. Meningsutbytet sker i mötet med
dansen och syftet är att skapa ett autentiskt forum för hur forskning kan
se ut i praktiken och teorin.
- Engagemang,
ansvar och hållbarhet för Dans i skolan:
Panelsamtal mellan Skolverket, Kulturrådet, SKR, kommuner, högskolor och
Institutet Dans i skolan
- Norrdans:
Föreställningen One, one, one i koreografi av Ioannis
Mandafounis
- Kroppskoll –
Agenda 2030 & Hållbar kropp. Kroppslig avläsning av
varningssignaler på ohälsa och stress-den inre hållbarheten. Exempel
på forskning inom dans, hälsa, estetik och lärande med Eva Bojner Horwitz,
professor i musik och hälsa vid Kungliga Musikhögskolan. Dansen kan bidra
till och formulera relevansen för social hållbar utveckling inom all
utbildning. Våra kommande generationer skall tillförsäkras en god hälsosam
miljö där social välfärd och rättvisa råder. Kroppskoll undersöker vad
hållbar kropp innebär för var och en. Både drivkrafter och hinder kommer
att lyftas.
- Dansen
som scenkonst för barn och unga - Samtal mellan koreografen
Claire Parson danskritikern Margareta Sörenson, Norrdans, Regionteater
Väst och Dans i Nord.
- Workshop
- Dans och språkutveckling med danslärarna Ida Sandor,
Skärholmen och Malin Morin, Skellefteå.
- Dans
i förskolan: Anna Lindqvist, universitetslektor och
Märta Pastorek Gripson, universitetslektor, forskar om
undervisningsbegreppet i förskolan och kommer att presentera sitt pågående
aktionsforskningsprojekt tillsammans med förskollärare som är delaktiga i
studien
- Att
utbilda i dans inom högre utbildning:
Workshop under ledning av Tove Lojander, adjunkt i dans, Luleå tekniska
universitet och av studenterna utnämnd till årets lärare 2019 vid LTU
synliggör mål och metoder inom ämnesdidaktik i dans med utgångspunkt från
jazzdans – Mattoxteknik.
- Streetdans
på schemat för alla och Improvisation och dansdidaktik inom street under
ledning av Yared Cederlund.
- Årstidsdanser
– Vårdans och Höstdans: Barn, ungdomar och vuxna från
olika delar av landet dansar luften, vindarna, löven, lingonen, vattnet, vågorna, solen och solstrålarna för att tillsammans hylla
naturen, årstidsväxlingarna, kretslopp och hållbarhet. Med Antonio
Vivaldis musik dansas och välkomnas årstiderna.
- Jag
är fantastisk! Flamencodansaren och danspedagogen
Tina Wezelius Grebacken ger en workshop i flamenco med fokus på rytm,
estetik, inlevelse och identitet och exempel från dans i skolan -projekt
i Kvarnbyskolan i Rinkeby. Flamenco för förskolan, grundskolan, gymnasiet
och högskolan.
- Dans
på Gymnasiet – en workshop under ledning av
danslärare från olika gymnasieskolor som lyfter fram danspedagogikens
möjligheter och utmaningar med dansen inom gymnasieskolan.
- Seminarium/Workshop - Två av Sveriges främsta konsertpianister Love Derwinger och Roland Pöntinen ger ett seminarium med inblickar från livet som frilansande pianist, på och bakom scenen genom fyra decennier. De berättar om detta och spelar musik som betytt mycket för dem. Frågestund.
- Att
nå nya grupper med dans - kulturskolans uppdrag:
Kulturskolor, danslärare, rektorer och beslutsfattare medverkar i
seminariet + Kulturskolerådet och Kulturrådet
-
Skapa rum - göra plats
–
en workshop med Frida Brismar Pålsson, pedagogisk arkitekt
- Våroffer framförs
av konsertpianisterna Roland Pöntinen och Love Derwinger.
-
Choreographic folding – Workshop med Tone Pernille Østern, professor i konstämnenas didaktik med vikt på dans vid NTNU Norges teknisk-naturvitenskaplige universitet, samt gästprofessor i dansdidaktik i samtida kontexter vid Stockholms konstnärliga högskola i choreographic folding som inkluderande och expanderande dansforskningspraktik.
Resa och hotell
Deltagarna arrangerar själva resa och hotell, men nedan rekommenderar vi några boenden. Det går bra att resa med tåg, buss, bil och flyg till Piteå.
Stadshotellet Piteå, boka via Resia i Piteå tel: 0911-559010 och nämn att det gäller Biennalen för att få subventionerat pris
Storstrand Kursgård, enklare boende
Piteå Vandrarhem
Institutet Dans i skolan följer Folkhälsomyndighetens föreskrifter och allmänna råd om allas ansvar att förhindra smitta av covid-19.
Sveriges sjunde Dans i skolan-biennal arrangeras av Institutet Dans i skolan i samarbete med Piteå kommun, Skellefteå kommun och Luleå tekniska universitet med stöd från Statens kulturrådet och Sparbanken Nord.