Program 7/5

Nordanå Kulturcentrum, Skellefteå

9.30 – 10.30    Registrering

10.30    Invigning av Dans i skolan-biennalen 2018
Dans i skolans ordförande Björn Sprängare hälsar välkommen och kommunalrådet Lorents Burman inviger. Dansande barn, ungdomar och professionella danskonstnärer manifesterar dansens självklara plats på schemat och hyllar Skellefteå kommuns 40-årsjubileum med Dans i skolan. Vi lyfter fram dansens betydelse för barns och ungas utveckling och lärande med siktet inställt på dans i skolan för alla. Inledning med Carolina Vallin, projektledare Generation Pep, och "Varför klarar vi oss inte utan dansen?" med Eva Bojner Horwitz, associerad professor och kulturhälsoforskare, Karolinska Institutet och Uppsala universitet.

11.30 – 12.45    Parallella workshops och seminarier

Program

A   Dans i Skolan i Skellefteå 40 år
Skellefteå var först i Sverige med obligatorisk dansundervisning i skolan under professionell ledning och nu firas 40-årsjubileum. I den här workshopen  möter deltagarna danspedagogerna Katja Palmgren och Veronica Faxén Forsström som tillsammans med elever visar hur dans i skolan går till i Skellefteå i dag och reflekterar kring danslärarens roll och barnens eget skapande i dans. I workshopen får också deltagarna prova på att dansa.

B   Kroppskoll
Hur känns det att vara i kontakt med sin kropp och hur signalerar vi våra känslor? Finns det gränser för vad vi kan acceptera när vi förlorar vår kroppskoll? Under denna interaktiva workshop möter vi sex danslärarstudenter som utforskar kroppsgränser och attityder under en rörelseimprovisation. Eva Bojner Horwitz, associerad professor och kulturhälsoforskare, Karolinska Institutet och Uppsala universitet  bjuder upp till diskussion kopplat till integritet, kroppsavläsning och spegling.

C   SCHAKT - koreografiska signaturer
Deltagarna får själva dansa och fördjupa sig i Per Jonssons konstnärsskap, en av Sveriges främsta koreografer. Danskonstnären Håkan Mayer som själv dansat SCHAKT och som har upphovsrätten till koreografin tillsammans med Cecilia Roos. Han kommer att ge deltagarna tillgång till den konstnärliga signaturen, konstnärliga processerna, kroppsmedvetenhet, uttryck och inspiration till nyskapande i dans.

D   Hip hop-workshop
Ambra Succi är som dansare och koreograf en av de främsta från hiphopscenen. Workshopen vänder sig till alla som vill lära sig mer och fördjupa sig i hiphopens estetik, teknik och uttryck samt ta del av hur en genom hiphopen kan kommunicera. Ambra är koreografen som satt stort avtryck i Danssverige med Bounce Streetdance Company och vars kreativa idéer tog Loreen till toppen.

E   Dans i förskola – kropp, genus, uttryck
En workshop där deltagarna själva dansar och får kunskap och inspiration att arbeta med dans, genus, berättande och uttryck med Anna Lindqvist, dansforskare och biträdande rektor för Lärarhögskolan vid Umeå universitet och förskolechefen Lotta Rajalin, Stockholm.

12.45 – 13.45    Lunch

13.45 – 15.00    Parallella workshops och seminarier

F   Dans och hälsa
"Alla barn och unga har rätt till ett hälsosamt liv" med Carolina Vallin, projektledare från Generation Pep, och projektet Bara Dansa i Örebro kommun som är en dansintervention för ökad hälsa i gruppen tonårsflickor med stressrelaterade besvär. I den här workshopen möter deltagarna Frida Ekholm, som arbetar med samordning av Bara Dansa. Frida är socionom med erfarenhet bland annat inom skolhälsa och förebyggande insatser för unga i Socialtjänsten.

G   GAGA-workshop
GAGA handlar om att lära känna sin egen kropp och att utforska och utveckla det egna rörelsemönstret samt bygga explosivitet och snabbhet utifrån den egna kroppens förmåga. GAGA har skapats av Ohad Naharin, koreograf och ledare för världsberömda Batsheva Dance Company. I den här workshopen får deltagarna dansa under ledning av dansarna Bosmat Nossan och Noa Paran.

H   Dans och språkutveckling / Dans, demokrati och historia
I Västerholms friskola i Skärholmen har dansläraren Ida Sandor utvecklat projektet dans, språk och identitet och med hjälp av dansen som språk tar eleverna till sig kunskaper och utvecklar uttryck och identitet.
I Hallstahammar arbetar dansläraren Caroline Gustafson-Asp med projektet Dans, demokrati och historia i grundskolorna i kommunen. Målet är att utveckla arbetet så att dansen blir en integrerad del i lärprocessen även efter projektet. I den här workshopen får deltagarna prova på att dansa under ledning av Ida och Caroline och fördjupa sig inom området dans och lärande.

I   Dans i byskola eller i Stockholms 150 grundskolor
Ett seminarium där deltagarna får veta hur man kan starta och förankra dans i skolan samt hitta danskompetens till skolorna. Visioner och strategier diskuteras. Medverkande är Helena Ehrstrand, Viksjöforsbaletten, Viksjörfors, Elin Engström, danslärare Vänersborg, Sara Dahlin Klein, danslärare Hedemora. Moderator Elisabeth Sörhuus, f.d. rektor i Hjulstaskolan och rådgivare i skolfrågor.

J   Barns interpretation i dans – en tyst kunskap
En workshop där deltagarna får ta del av och prova på koreografier från Bolidens Barnbaletts repertoar. När och hur kommer barns egna tolkningar och personliga uttryck fram vid instudering av koreografi? Cecilia Björklund Dahlgren, professor i danspedagogik, Luleå tekniska universitet, Anna Lindqvist, dansforskare och biträdande rektor för Lärarhögskolan vid Umeå universitet och Katja Palmgren, danspedagog vid Kulturskolan i Skellefteå reflekterar tillsammans med Margareta Sörensen, danskritiker och lärare vid Danslärarutbildningen över barns interpretation i dans.

15.00 – 15.30    Kaffe

15.30 – 16.45    Parallella workshops och seminarier

K   Olika sätt att jobba med dans i skolan
Samarbetsrådet för Regional Dansutveckling SRD, genom Dans i Västerbotten och Danskonsulentverksamheten i Norrbotten presenteras goda exempel på olika sätt att ta in dansen i skolans värld. Medverkande: Emelie Boman "Om att jobba med film och dans på  högstadiet i Västerbottens inland."
ElinMaria Andersson "Utmana - Hur kan kroppen bli en del av jämställdhetsarbetet med barn och unga?" Moderatorer: Clara West och Erika Pettersson Pekula. Deltagarna i seminariet får också prova på hur UTMANA* och Elin Maria Andersson arbetar med dans i förskolan.
*UTMANA är ett utbildningsföretag som arbetar med kroppen som verktyg utmanar normer för att nå ett mer jämställt och jämlikt samhälle.

L   Dans, kropp och samtyckeskultur
Allt börjar med kroppen. Efter #MeToo-uppropen hör många skolor av sig för att få hjälp att arbeta med värdegrund och samtyckeskultur. Det här är ett seminarium om dansens betydelse i det nödvändiga förändringsarbetet.
- Anna Lindqvist, forskare inom området dans och genus i skolan, Umeå universitet, synliggör perspektiv på dans, genus och uttryck.
- Olivia Björklund Dahlgren, juriststuderande och vice ordförande i organisationen Fatta** lyfter fram vad lagen säger
- Eva Bojner Horwitz, associerad professor och kulturhälsoforskare, Karolinska Institutet och Uppsala universitet beskriver vad som händer när vi kommunicerar med varandra genom dans
- Parvin Jabbari, danslärarstudent vid Danslärarutbildningen i Piteå presenterar studentperspektiv.
- Margareta Sörensen, danskritiker och lärare vid Danslärarutbildningen är moderator.
** Fatta är en Ideell organisation som arbetar mot sexuellt våld och för samtycke i praktik och lagstiftning

M   Barockdans på schemat
I den här workshopen får deltagarna möta danskonstnären
Håkan Mayer och lära sig menuett,"Menuett från Boureé d'Achille av Monseiur Pecour 1700". Som koreograf debuterade Håkan Mayer på Drottningholmsteatern och har arbetat i huvudsak som koreograf i opera- och teater-musikaluppsättningar, främst på Göteborgsoperan och Det Kongelige i Köpenhamn.

N   Jazzdans på gymnasiet
I den här workshopen under ledning av Jaakko Kulmala, dansare, föreläsare och jazzdanspedagog får deltagarna fördjupa sig i jazzdansen. Deltagarna får dansa och ta del av hur dansundervisningen bidrar till förståelse för jazzdansens historia och mångfald samt hur man kan utmanas tekniskt och låta jazzkänslor maximera dansupplevelsen.

O   Pojkar möter proffsdansare
Pojkar i Skellefteå får chansen att dansa och inspireras av ett riktigt dansproffs när Olof Westring, f.d.premiärdansör vid Kungliga Teaterns Balett lockar fram balett hos pojkarna.Kroppsmedvetenhet, uttryck och dansglädje står i fokus.
Workshopen äger rum i den balettsal som Olof själv lärde sig balettens grunder i av danspedagogen Eva Dahlgren, Bolidens barnbalett. En workshop med spetskompetens som synliggör 40 års jubileet Dans i skolan i Skellefteå.

16.45 – 17.30    Panelsamtal: Mer dans i skolan!
Ett samtal för att lyfta fram möjligheter, utmaningar och strategier för Mer dans i skolan.

  • Hur kan förskolebarnen få möta dansen som konstform ?
  • Hur kan danspedagogiken utvecklas för att nå nya grupper?
  • Dans i grundskolan stärks men hur ser gymnasieelevers tillgång till dansen ut?
  • Skellefteå kommuns 40-årsjubileum med Dans i skolan hyllas och diskuteras – dåtid, nutid och framtid. Finns det ett recept för kontinuerligt ansvarstagande?
  • Danskonstnärernas och danslärarnas uppdrag 1978 och 2018?
  • Hur ser det ut i olika kommuner?

Katja Palmgren, Skellefteå, Anna Lindqvist, Umeå, Cecilia Björklund Dahlgren, Stockholm, Ida Sandor, Skärholmen, Helena Ehrstrand, Viksjöfors, Elin Engström, Vänersborg och Caroline Gustavsson Asp, Hallstahammar. Moderator: Margareta Sörenson.

18.30    Middag på Stadshotellet med överraskningar
20.30    Bussresa till Piteå