Kartläggning av dansundervisning under ledning av danslärare i svenska skolor

Institutet Dans i skolan har genomfört en kartläggning med kultur- och musikskolor i Sveriges samtliga 290 kommuner som visar att 86 kommuner har obligatorisk dansundervisning i grundskolan under ledning av danslärare.

Kartläggningen genomfördes under mars-maj 2021 i syfte att få en tydlig bild över hur många kommuner som erbjuder dans som uttrycksform i grundskolan. Den fick 100% svarsfrekvens då kultur- och musikskolor i Sveriges samtliga 290 kommuner har besvarat enkäten. Kartläggningen visar:

  • att 86 kommuner har obligatorisk dansundervisning i grundskolan under ledning av danslärare.
  • att intresset för dans i skolan i Sverige är stort. Av 290 kommuner har 288 kultur- eller musikskolor, och av dessa erbjuder 206 dansundervisning som frivillig verksamhet på fritiden.
  • att det är stora skillnader mellan landets 21 regioner.

Frågor och svar

Här följer en sammanfattning av de svar som kultur- eller musikskolorna har gett.

Fråga 1) Har ni inom er kulturskola/musikskola dans som frivillig verksamhet på fritiden?

Ja 206 kommuner (71%)                             nej 84 (29%)

Fråga 2) Planerar ni att inom er kultur/musikskola att introducera /fortsätta med dans som frivillig verksamhet på fritiden?

Ja 219 kommuner (76%)                             nej 71 (24%)

Fråga 3) Har ni inom er kulturskola/musikskola ansvar för obligatorisk dans i grundskolan på skoltid under ledning av danslärare?

Ja 86 kommuner (30%)                 nej 204 (70%)

Fråga 4) Planerar ni inom er kulturskola/musikskola att fortsätta eller introducera obligatorisk dans i grundskolan på skoltid under ledning av danslärare?

Ja 96 kommuner (33%)                 nej 194 (67%)

Regional fördelning

Här presenteras de 86 kommunerna med obligatorisk dansundervisning i grundskolan under ledning av danslärare regionvis:

Norrbotten: 11 av 14 kommuner (80%)

Arjeplog, Boden, Gällivare, Haparanda, Kalix, Kiruna, Luleå, Piteå, Älvsbyn, Överkalix och Övertorneå

Västerbotten: 1 av 15 kommuner (7%)

Skellefteå

Västernorrland: 3 av 7 kommuner (43%)

Kramfors, Sundsvall och Timrå

Jämtland: 1 av 8 kommuner (14%)

Åre

Gävleborg: 3 av 10 kommuner (30%)

Hudiksvall, Sandviken och Söderhamn

Dalarna: 4 av 15 kommuner (27%)

Falun, Ludvika, Mora och Säter

Värmland: 4 av 16 kommuner (25%)

Filipstad, Hagfors, Karlstad och Kristinehamn

Västmanland: 3 av 10 kommuner (30%)

Fagersta, Hallstahammar och Norberg

Uppsala: 3 av 8 kommuner (40 %)

Håbo, Knivsta och Älvkarleby

Stockholm: 11 av 26 kommuner (42%)

Botkyrka, Nacka, Nynäshamn, Salem, Sigtuna, Stockholm, Södertälje, Täby, Upplands-Bro, Vallentuna och Värmdö

Örebro: 6 av 12 kommuner (50%)

Degerfors, Hällefors, Karlskoga, Lindesberg, Ljusnarsberg och Örebro 

Södermanland: 2 av 9 kommuner (22%)

Eskilstuna och Gnesta

Östergötland: 2 av 13 kommuner (15%)

Linköping och Motala

Västra Götaland: 17 av 49 kommuner (35%)

Bollebygd, Borås, Grästorp, Götene, Kungälv, Mellerud, Skara, Sotenäs, Strömstad, Svenljunga, Tjörn, Tranemo, Trollhättan, Uddevalla, Vara, Vänersborg och Öckerö

Jönköping: 4 av 13 kommuner (30%)

Aneby, Habo, Jönköping och Värnamo

Kronoberg: 2 av 8 kommuner (25%)

Lessebo och Uppvidinge

Kalmar: 1 av 12 kommuner (8 %)

Vimmerby

Gotland: 1 av 1 kommun (100 %)

Gotland

Halland: 1 av 6 kommuner (18%)

Falkenberg

Blekinge: 0 av 5 kommuner (0%)

Skåne: 6 av 33 kommuner (18%)

Eslöv, Höganäs, Kristianstad, Landskrona, Lomma och Simrishamn

Om Institutet Dans i skolan

Det nationella Institutet Dans i skolan arbetar med att synliggöra dans i skolan-verksamheterna och sprida kunskaper till skolor, kommuner och högskolor för att bredda intresset och öka ansvarstagandet.

Målen för Institutet Dans i skolan är:

  • att alla elever ska få tillgång till dansen som kunskapsområde i skolan,
  • att stärka dans i skolan-området genom metodutveckling och forskning.

Kartläggning av dans i skolan i Sveriges kommuner.pdf